25 Nisan 2012 Çarşamba

''PRAGMA'' OYUNUNA DAİR...

                                   ''PRAGMA'' OYUNUNA DAİR...


                                   Gitmek için uzun süre beklediğim ve çok önceden biletimi aldığım bir oyun.Oyunun sahnelenmeye başlaması ile benim izlemem arasında ki zaman aralığı uzun olduğundan,oyun hakkında bir çok yazı,röportaj okudum(dinledim).Her seferinde heyecanım artıyor ve izleyeceğim günü iple çekiyordum.Sezonun son oyunundan bir gün önce/23 Nisan garajistanbul'a adeta koşarak gittim.Seyircisi bol,başladığından beri kapalı gişe sahnelenen bir oyun.Tiyatroda bir tane dahi boş koltuğun olmadığı anlar en mutlu olduğum anlardır.Ahh o zevkle oyunu izlemek o kadar güzel ki...



                                    Sahne farklı düzenlenmiş.Oturduğunuz yere göre farklı açılardan izleyebiliyorsunuz.İzlerken karşınızda ki izleyicinin de tepkisini görmeniz mümkün.Sözlerden çok vücut dillerine odaklandım ve inceledim.Söz olarak kafamda yer eden cümle ''ölümünü göremeyeceğin hiç bir şeyi sevme'' olmuş.Çünkü oyun bittiğinde evime giderken bile bu söz kafamın içinde dolanıyordu.Gelecek sezonun da yine favori oyunlarından olacaktır ve ben,farklı açıdan izlemek ve sözlere odaklanmak üzere bir daha gideceğim.


                                    Oyuncular,rollerinin hakkını vermişler.Emeklerine sağlık.İlk sahnede yerde yatan ölünün yanı başında bulunan Albert Fish(Mert Öner)'in ölüden bir şeyleri çok doğalmışcasına adeta ekmeği sulu yemeğe bandırır gibi yemesi,tüylerimi diken diken etti.Bizlere göre doğru olmayan şeyi o kadar masum,öylesine bir şeymiş gibi yapması bana ''ıhhh'' dedirtti.Andrei Chikatilo(Emre Erkan)'yı canlandıran oyuncu,oyun süresince takibimde oldu.O mimikler neydi öyle.Çok hoştu.Katil,sevilir mi?Ama ben bu katili sevdim.Yakışıklı katil Richard Ramirez(Serhat Teoman),ne pis bakışın var ya.Bir ara gözümün içine diktin gözünü,Allahtan fazla uzatmadın.Ne gıcık aldım ama.Verilen o elektrik insanın yakışıklı olmasını nasıl da unutturuyor.Ted Bundy(Buğra Gülsoy),--dizilerle pek alakam olmasa da bir miktar TV'de Kuzey/Güney dizisinde izlemiştim--o bakışlar ne öyle.Yırtıcı...Ama yüzde ki tebessüm sıcak,masum,çekici...Bakışlar da bir tuhaflık var... Yahu bu tür adamlar ne kadar masum,yakışıklı(adını ne koyarsanız koyun) olursa olsun bakışları bir tuhaf oluyor ya.Oyunda onu çok güzel verdiler.Ted Bundy de,izleyicilerin gözünün içine bakışlarını dikti.Nasıl bir duygu geçirdi bilemiyeceğim--benimle göz göze gelmedi.Yüzünde masumane bir gülüş vardı ama bakış,gıcık bir bakış(Kuzey/Güney dizisini seyredenler bilecek,işte o bakış).Ve oyun süresince cansız manken olarak düşündüğüm(ama değilmiş) Charles Manson,helal olsun.O duruşla oyun süresince öylece durması,en zorlanan kişi olmuştur herhal...



                                    Sanatçılar,oyun sonunda ki alkışları,her noktasına kadar hak ettiler.Tekrar emeğinize sağlık.İnsanlar,dizi oyuncularını tiyatroda da izlemeli ve oyunculukları hakkında daha sonra karar vermeli.Tiyatro candır,güzelliktir,mutluluktur...
Tiyatro,hayattır...Tiyatro,bir yaşam tarzıdır...Tiyatro,her zaman olmalı,bizlerde seyirci olarak o salonları doldurmalıyız.

                                   Oyundan ilk çıktığımda kafamda beklediğim bu değildi gibi bir düşünce oluşmuştu.Daha sonra bunun daha sert ve daha vahşi olacağı şartlanması ile ilgili olduğunu keşfettim.En azından sahnenin görsel olarak daha farklı,açıkcası daha iğrendirici olabileceğini düşünmüştüm.Halbu ki o görüntüden daha iğrenci ne olabilir ki?

                                    Tarihin en kanlı cinayetlerini işlemiş, beş seri katilin aynı hücrede buluşup yüzleşmelerinin anlatıldığı bu oyun gelecek sezonun da oyunu olmalı.G.E.T YAPIM,başka oyunlar da bekliyoruz.


G.E.T ( http://www.garajistanbul.org/ )

GARAJİSTANBUL ( http://www.get-yapim.com/ )

YAZAN VE YÖNETEN :Buğra GÜLSOY
SAHNE TASARIM :Kaan GÜREŞCİ
YÖNETMEN YRD. :Ezgi BAKIŞKAN
REJİ ASİSTANI :Koray TAHİR ÖN
MAKYAJ :Ebru SÜREN
GÖRSEL EFEKT :MECHASFX
OYUNCULAR :
Ted BUNDY :Buğra GÜLSOY
Andrei CHIKATILO :Emre ERKAN
Albert FISH :Mert ÖNER
Richard RAMIREZ :Serhat TEOMAN
ve
Charles MANSON





Hiç yorum yok: